Heb jij wel eens last van uitstelgedrag? 

Vast wel!

We hebben allemaal wel eens last van uitstelgedrag, in min of meerdere mate. Het is een lastig probleem wat je echt kan tegenhouden in je groei en ontwikkeling maar wij hebben een inside-out proces ontwikkeld waarin je in 5 stappen van uitstelgedrag naar creatieve en productieve flow gaat.

Dus ga snel luisteren!

“Uitstel maakt gemakkelijke dingen moeilijk en moeilijke dingen nog moeilijker.” – Mason Cooley

In de aflevering van deze week:

  • Uitstelgedrag, we hoeven je waarschijnlijk niet uit te leggen wat het is want iedereen heeft er wel eens last van. Dingen uitstellen, dingen nu niet doen die je eigenlijk nu wel zou moeten of willen doen. Waarom doen we dat eigenlijk? We weten dat het goed of nodig is en toch doen we het niet meteen, gaan we eerst andere dingen doen.
  • Uitstelgedrag is ook niet altijd zichtbaar. Betrap jij je er wel eens op dat je allerlei klusjes aan het doen bent terwijl je eigenlijk iets veel belangrijkers te doen hebt? Dat is een verscholen vorm van uitstelgedrag
  • Uitstelgedrag is ook niet altijd passief, we zijn vaak niet niets aan het doen. daarom valt het ook niet altijd op dat we aan het uitstellen zijn.  We verstoppen dan datgene wat we echt moeten doen onder allerlei andere acties. 
  • Eigenlijk is dat heel logisch. Je twijfelt bijvoorbeeld over iets, dat geeft je een bepaald gevoel en dat geeft weer een bepaalde (lage) energiefrequentie. Hierdoor ontstaat er een blokkade, een stagnatie, en dus ga je daar mee stoppen en ga je iets doen op een ander vlak. 
  • Eigenlijk zou je dus wel actie moeten ondernemen maar wel een bewuste actie die als doel heeft jou uit de stagnatie te halen zodat je weer verder kunt met die initiële taak.
  • Een goede planning is dus ook belangrijk. Niet alleen om je focusblokken in te plannen maar ook om ervoor te zorgen dat je op tijd pauze neemt, je lichaam in beweging zet en stagnatie (en mogelijk dus uitstelgedrag) voorblijft. Planning geeft vrijheid, dat klinkt misschien raar maar door zowel je werk als je niet-werk momenten in te plannen ervaar je in je hoofd veel meer vrijheid.
  • Met planning kun je er ook bewust voor kiezen bepaalde taken pas later te doen. Bijvoorbeeld, stel je hebt een funnel uitgewerkt waarin je eerst een korte training gaat aanbieden, daarna een 6 maanden programma en daarna een mastermind jaartraject. Dan ga je eerst werken aan je korte training (of eerst aan je core programma, dat is een keus) en later pas aan je mastermind. Dat is geen uitstelgedrag, dat is bewust en strategisch plannen.
    Maar als je het opnemen van de video’s voor die korte training steeds voor je uit schuift omdat de camera nog niet perfect is, je nog niet weet welke achtergrond je gaat kiezen of omdat je eerst je haar nog wat langer wilt hebben… je raadt het al: uitstelgedrag.
  • Is uitstelgedrag alleen maar niet-leuke dingen uitstellen? Nee. Uitstelgedrag ontstaat wanneer je je in een lage energiefrequentie bevindt. Dus waarom neem je die video’s bijvoorbeeld niet meteen op? Omdat je bent gaan denken: “Wat denken mensen ervan?” of “Ben ik wel goed genoeg?”.
  • Een ander voorbeeld van het uitstellen van fijne dingen is jezelf niet genoeg selfcare gunnen. Ook dat gebeurt vanuit een lage energiefrequentie, dus uit gevoelens van ‘kan ik niet maken’, ‘wat zullen anderen hiervan vinden’ dus uit gevoelens van bijvoorbeeld angst, schuld of schaamte.
  • Uitstelgedrag begint ook niet in je werkzaamheden (werk of prive) maar begint IN JOU.
  • De oorzaak van uitstelgedrag is dus lage energiefrequentie en die komt bijna altijd van een gedachte die jij zelf creëert. Een verhaaltje wat jij jezelf vertelt en wat je ook bent gaan geloven. Daar zit ook meteen de oplossing: Ga jezelf andere verhaaltjes vertellen!
  • Het inside-out proces om uitstelgedrag om te keren naar een creatieve en productieve flow bestaat uit 5 stappen:
  • Stap #01: Bewustzijn. Besef dat je aan het dralen bent.
  • Stap #02: Besef dat daar als oorzaak een lage energiefrequentie onder zit. Dus vraag je af waarom je dit aan het doen bent, waar ben je bang voor?
  • Stap #03: Breng je energie in beweging, haal de stagnatie eruit (luister nog even naar aflevering 28 voor hoe je dat doet).
  • Stap #04: Verhoog je energiefrequentie. Daar zijn verschillende energiemanagement- en mindset technieken voor.
  • Stap #05: Creëer een nieuwe helpende gedachte, een nieuw verhaaltje.

Luister hier naar de podcast van deze week