Heb jij een email lijst maar heb je er al een tijdje niets mee gedaan? Zonde! Email is nog steeds nr.1 online marketing tool en nu laat je een hoop kansen liggen.

In deze aflevering leer je hoe je je lijst weer snel nieuw leven in kunt blazen!

Shownotes

In de aflevering van deze week:

  • Eigenlijk weet je het ook wel: the money is in the list. Dat weet je en je denkt eraan om dit weer op te bouwen maar je vraagt je af: HOE dan? Want misschien is het wel stom om nu weer ineens te gaan mailen, misschien hebben mensen geen interesse meer in wat je hebt te vertellen. Of misschien ben je bang voor wat mensen ervan gaan vinden of erger nog… dat ze gaan uitschrijven!
  • Ja, een deel van de mensen zullen gaan uitschrijven als je ze weer gaat mailen maar helemaal niets doen is nog een slechter idee. Nu heb je nul en dan heb je in ieder geval 25-50% (naar schatting).
  • Op dit moment ben je de betrokkenheid, de verbinding kwijt met je mensen en als je het goed aanpakt dan kun je die verbinding weer gaan aanwakkeren.
  • Het is altijd makkelijker een oude lijst weer tot leven te wekken dan eentje te starten vanuit niets. Starten vanaf nul kost je 5-7x meer tijd, geld en energie en dan hebben we het nog niet eens over je humeur 😉
  • Je brengt een vergeten lijst weer tot leven door eerst een her-verbindings-campagne te voeren en daarna over te schakelen op je wekelijkse content. Zo doe je dat:
  • Email #01
    Geef iets weg wat waardevol is, een kadootje dus en zet dat ook in de titel. Dat gaat zorgen dat mensen je mail sneller openen. Dat kadootje dat geef je niet meteen in het begin van je mail, je gaat eerst verbinden en je gaat je mensen helpen te herinneren wie jij bent en waarom jij ze goed kan helpen van een probleem naar een oplossing.
  • Mensen vergeten vaak waarom ze zich aangemeld hebben voor iets dus als jij je dan weer meldt denken ze ‘???’. Dus laat ze nog even weten waarom ze zich ook al weer aangemeld hadden en waarom ze jouw hulp nodig hebben.
  • Deze mail moet helemaal om je mensen gaan, niet over jou, maar je wilt ze wel herverbinden met  jou. Dus zeg kort iets over waarom je zo lang niets van je hebt laten horen (luister naar de podcast voor een voorbeeld). Vertel daarna iets over jezelf maar wel zo dat je laat zien hoe je je publiek dient.
  • Dan is het tijd om je kadootje te geven (voorbeelden in de podcast) en tot slot laat je ze weten wat er in de volgende mail komt.
  • Vergeet ook niet om een uitschrijf mogelijkheid duidelijk aanwezig te hebben in de mail. Dat is verplicht maar ook wel zo netjes. Je wilt toch ook alleen mensen die zelf ook willen. Nogmaals, je hebt meer aan 100 actieve lezers dan aan 2000 mensen waarvoor je bang bent om ze aan te schrijven uit angst dat ze afmelden… zelfs al houd je maar 25% over dan is dat al beter dan niets doen!!
  • Email #02
    In deze mail laat je mensen zien hoe je ze helpt hun doelen en dromen te bereiken en waarom jij de persoon bent om ze te helpen. Deel een verhaal waarin je zorgt voor her-verbinding (voorbeeld in podcast) en geef ze een paar resources die ze daarbij kunnen helpen bv. artikelen, video’s, FB lives, IG tv’s of uitnodigen voor toekomstige events (met datum en tijd). Je traint ze hiermee steeds jouw mail te openen. Ze moeten zich verheugen op jouw mail en je moet ze ‘trainen’ om te klikken (ook ivm de invloed van de update ios15)
  • Email #03
    In deze mail vraag je om reacties. Dus vraag wat ze nodig hebben en vraag of ze willen reageren op deze mail. Dit laat zien dat je iets om ze geeft en dat je ze echt wilt helpen.
  • Tip #01
    Zorg ervoor dat je titel opvalt. Ze moeten willen openen dus maak het aantrekkelijk.
  • Tip #02
    Je bent Know Like Trust aan het opbouwen dus ga niet meteen verkopen, wacht daarmee tot je de verbinding hebt hersteld (dus minimaal een paar weken).
  • Tip #03
    Maak van mailen een prioriteit. Stuur minimaal 1x per week een mail. Maak een schema zodat je weet wat je moet mailen.
  • Wil je hulp bij één van deze punten (of allemaal)? Wij zijn er voor je! Stuur ons jouw vraag en we helpen je.