Succes wordt bepaald door de energie die erachter zit. ‘Over-delivering’ komt vanuit een ‘tekort-energie’ en dat moet je niet willen. Een ‘tekort-energie’ gaat je uitputten en stoot mensen af!

In deze aflevering delen we met je hoe je hiermee kunt stoppen.

In de aflevering van deze week:

  • We komen het heel vaak tegen dat ondernemers veel teveel willen geven, willen leveren. Meer en meer waarde. Overdadig. En dan vaak ook nog het liefst gratis of voor veel te weinig geld.
  • Enkele voorbeelden:
    • Teveel modules in een cursus.
    • Te lange sessies.
    • Te lange blogs.
    • Te veel informatie in een post.
    • Teveel verschillende dingen in een aanbod.
    • Zelf te vaak aanwezig zijn (je mag me altijd bellen).
  • We doen dit vaak uit een angst om ‘niet goed genoeg’ te zijn. Daarom gaan we meer, meer, meer leveren, als een soort van bewijs dat we wel goed genoeg zijn. Maar de energie hierachter is heel ‘needy’ dus heel behoeftig en dat voelen mensen. Daar reageren mensen op door NIET jou te gaan volgen, NIET bij jou te gaan kopen, want het straalt geen vertrouwen uit. Eerder onzekerheid en daar haken mensen op af.
  • Dus hoe meer je vanuit die bewijsdrang, overdadig geeft, hoe minder mensen jou gaan volgen en hoe minder klanten je zult hebben. Dat is even een mind blowing inzicht, toch? Hoe meer ik geef, hoe meer ik krijg is dus NIET waar! Het draait om de manier waarop je geeft en vanuit welke intentie en energie dat komt.
  • Vandaag geven we je 3 manieren om uit die ‘needy’ energie en dat overdadige gedrag te blijven.
  • Manier #01 – Besef dat het een belangrijk probleem is wat je moet aanpakken en oplossen.
    Want je stoot er mensen mee af. Plus je steekt energie, tijd en geld in de verkeerde dingen. Het komt het meest voor bij ondernemers die nog niet zo lang hun bedrijf hebben en dan vooral bij high achievers en perfectionisten. Dus als dit ook voor jou geldt dan moet je rap zorgen dat je dit oplost anders kom je nooit uit die opstartfase en krijg je nooit de kans om succesvol te worden. Zie het als een fase waar je gewoon snel doorheen moet.
  • Manier #02 – Shift je energie van ‘bewijsdrang-energie’ naar een krachtige ‘IK BEN-energie’.
    Naar een ‘hier-sta-ik energie’. Dan ben je mensen niet meer aan het opjagen maar dan sta je er vanuit overtuiging: Ik kan jou helpen! Daar geloof je in en dat straal je uit. Dat voelen mensen en daar trek je ook mensen mee aan. Let maar eens op; mensen die dat hebben die hebben ook altijd veel volgers.
  • De ‘IK BEN-energie’ is de energie van; ik zie jou, ik snap jou, ik heb de oplossing tot dat wat jij zoekt laten we verbinden en praten. Het is meer uitnodigend. Meer: kom maar binnen want ik ga jouw leven geweldig maken. Je trekt ze daarmee naar binnen (pull in plaats van push).
  • HOE doe je dat dan? Je mag best veel geven maar het moet wel de juiste inhoud en content zijn om de mensen naar je toe te trekken. Je moet mensen niet overspoelen met veel informatie. Dat is deel van Personal Brand Blueprint, één van de modules in de Inside-Out Business School. Daarin hebben we verschillende content pilaren zodat je bijvoorbeeld een goede afwisseling maakt van posts / blogs / artikelen / video’s etc. Zo wordt je boodschap veel duidelijker en ga je van push naar pull marketing. Je laat meer van jezelf zien, je laat zien waar je voor staat en waar je in gelooft en daar gaan mensen je op volgen.
  • Manier #03 – Richt je meer op de transformatie die je creëert met jouw aanbod voor jouw Ideale Klant.
    Dit is het oude denken: ‘hoe meer ik weggeef, hoe meer ik verkoop’ maar dat is dus niet kloppend. Het creëert overload en een needy energie die je super onzeker doet overkomen. Alsof je er zelf niet in gelooft. En dat voelen je mensen. In plaats van alleen maar jouw kennis te delen (= push) moet je gaan kijken wat jouw mensen willen en daarna dus nodig hebben (= aantrekken/pull).
  • Richt je dus op jouw Ideale Klant. Heb jij jouw ideale klant heel helder voor ogen? 
    • Wie is hij/zij?
    • Wat denkt hij/zij?
    • Wat gelooft hij/zij?
    • Wat zijn zijn/haar pijnen en dromen en wensen?
  • Je creëert met deze gegevens een plaatje van hoe geweldig het leven gaat zijn wanneer ze die doelen bereiken. Door dat te doen creëer je een gat tussen A (het probleem) en B (de oplossing) en creëer je ook het besef dat ze bij jou moeten zijn om dat gat te overbruggen. Dat zijn allemaal dingen waar je over kunt schrijven/praten waarmee je geen overload aan informatie creëert. Je creëert hier een emotionele verbinding mee, gericht op dat waar je je mensen mee kunt helpen.
  • Een voorbeeld van over-delivering: Je schrijft een post of artikel over de geweldige eigenschappen van gember. Je noemt alle kwaliteiten en ook waar het allemaal goed voor is (ondersteunt spijsvertering, helpt bij misselijkheid en hoge bloeddruk, ondersteunt de lever dus helpt bij het ontgiften, is een ontstekingsremmer, etc. etc.)
  • Het kan ook anders: “Het geheime ingrediënt wat in iedere keuken te vinden is en wat jou gaat helpen om minder buikpijn te hebben tijdens je menstruatie. Heb jij ook al van alles geprobeerd? Warme kruiken, ademhalingsoefeningen en wat nog meer maar moet je uiteindelijk toch iedere keer weer naar die pijnstillers grijpen tijdens die ene week van de maand? Dan heb ik nu informatie voor je waarvan je zult zeggen: had ik dat 20 jaar geleden maar geweten!”
    Voel je hoe anders dat is? Het eerste is pushend, naar buiten sturend, zendend en het tweede is naar binnen trekkend. Voel je het verschil?
  • Zo trek je mensen aan, de juiste mensen (als je het goed doet), creëer je een emotionele verbinding en blijf je zelf in een krachtige IK BEN-energie.