Betrap jij jezelf er ook wel eens op dat je dingen aan het doen bent die nut hebben maar die toch (verkapt) uitstelgedrag zijn?

Dan is deze aflevering voor jou!

We kijken naar waar dit vandaan komt én natuurlijk wat je eraan kunt doen.

Over een jaar zou je willen dat je hier meer aandacht aan besteed had...” – Energy Sisters

In de aflevering van deze week:

  • Miranda: Soms betrap ik mezelf erop dat ik dingen doe die eigenlijk niet zijn wat ik moet doen. Het zijn ook geen onzinnige dingen, ze lijken op dat moment super nuttig maar toch is het stiekem een vorm van uitstelgedrag. Jeanine: Omtrekkende bewegingen noem ik dat. Het zijn dingen die nuttig en soms ook nodig zijn maar die dingen kun je dan beter op een andere tijd doen. Andere dingen hebben dan een hogere prioriteit en moeten eigenlijk eerste gebeuren.
  • Daarom is goed plannen zo belangrijk. En een ochtendritueel ook, daarmee ‘prime’ je je dag en ben je minder afgeleid gedurende de dag.
  • Als je kijkt naar ‘wat is uitstelgedrag’ dan zegt internet:
    Uitstel = gebrek aan overtuigende visie + gebrek aan sterke reden waarom je iets doet + gebrek aan discipline. Het tegenovergestelde is dus gerichte actie (dus niet zomaar actie want dat is verkapt uitstelgedrag).
    Gerichte Actie = overtuigende visie + sterke reden waarom + discipline.
  • Waar komt het vandaan dat uitstellen?
    • Je hebt geen duidelijk doel (wat wil ik).
    • Je hebt geen duidelijke missie (waarom wil ik dat).
    • Je hebt angst (voor reacties of geen reacties, dat je faalt, ) Dit kan onbewust en bewust zijn.
  • Wat kun je eraan doen? Achterhaal de oorzaken van je uitstelgedrag.
    Bijvoorbeeld:
  • Ken jezelf; weet waar je valkuilen liggen.
  • Maak je doelen helder en blijf dat doen
  • Maak je missie helder; waarom doe je wat je doet.
  • Weet wanneer je innerlijke criticus zich met de leiding bemoeit (zie ook de volgende aflevering).
  • Verdeel je doelen in taken. Verdeel zee in kleine stapjes en ga ook echt steeds weer die eerstvolgende stap zetten.
  • Haal afleidingen weg (leg je telefoon weg, zet een timer, maak je bureau leeg etc).
  • Wees bewust van je prioriteiten. Wat is belangrijk (what moves the needle) en wat zijn randzaken.
  • Volg iedere dag een goed ochtendritueel.

Luister hier naar de podcast van deze week