Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw berichten of artikelen ook echt zien en verder lezen?

Dat ze dus echt stoppen met scrollen?

In deze aflevering delen we 10 dingen die je moet weten over de psychologie van het kopen of willen hebben.

Niemand is te druk, het hangt allemaal af van welk nummer jij bent op hun prioriteiten lijst.” – Energy Sisters

In de aflevering van deze week:

  • We leven in een fantastische tijd tegenwoordig, met zoveel mogelijkheden om je mensen te bereiken. Via social media, via de mail, vroeger hadden we alleen het lokale krantje en flyers gooien. Er zit natuurlijk ook een nadeel aan deze tijd: iedereen kan dit doen, dus je mensen hebben snel last van overload.
  • Je hebt maar een seconde (of zelfs minder) om de aandacht van je mensen te vangen. Trigger je ze niet op de juiste manier dan scrolt iemand weer verder. Het aanbod wordt alleen nog maar groter dus het is belangrijk dat je de psychologie achter aankoop beslissingen leert kennen. Als iemand 3 minuten nodig heeft om jouw artikel of post te lezen dan is dat ook een aankoop, het is een uitgave van tijd (en tijd is weer geld). Een aankoop kan dus met geld te maken hebben maar ook met tijd of energie.
  • Als mensen niet kopen of niet verder lezen dan ben je dus niet duidelijk genoeg geweest. Het antwoord op de vraag ‘what’s in it for me?’ is dan niet duidelijk genoeg voor je klant.
  • Stel je bent een gezondheidscoach en je bent bezig aan een ebook over gezond eten zonder dat veel tijd nodig hebt in de keuken. Je zet op social media: “Ben bezig met een supergave weggever die je niet wilt missen!! Wil jij die dadelijk ook downloaden? Zet dan hieronder een YES!”. Grote kans dat niemand reageert. Jij zelf snapt er niets van want jij vindt het zelf heel erg gaaf. Maar je klant denkt:
    • Wat is een weggever?
    • Waarom zou ik een weggever nodig hebben?
    • Ik snap het niet… >> en weg…

     Dat proces verloopt in een fractie van een seconde en de klant is weg… doorgescrold.

  • Veel slimmer is het om in je eerste zin al aan te geven wat het voordeel is wat je mensen eruit gaan halen. Bijvoorbeeld: “Ik ben bezig met een supergaaf ebook samen te stellen met 20 recepten waardoor je binnen 30 minuten een heerlijke én gezonde maaltijd voor het hele gezin op tafel hebt staan. Wil jij die dadelijk ook downloaden? Zet dan hieronder een YES!”. Zeker weten dat je veel meer respons krijgt.
  • Mensen handelen namelijk pas wanneer ze getriggerd worden en die trigger moet je heel duidelijk vermelden. Dus stop met aannemen dat je mensen weten wat jij weet. Als zij het niet snappen dan scrollen ze verder.
  • Wij hebben 10 triggers verzameld die het eigenlijk altijd goed doen: 10 scroll-stoppers
  • Scroll-stopper #01: “STOP nu met scrollen!”
    Misschien vind je het heel flauw of juist heel grappig maar door gewoon te zeggen dat mensen nu moeten stoppen, doen ze dat ook. Natuurlijk moet je dit niet te vaak toepassen.
  • Scroll-stopper #02: Tijdbesparing.
    Zoals
    in ons voorbeeld. Iedereen is druk en heeft haast dus iedereen wil meer kunnen doen in minder tijd.
  • Scroll-stopper #03: Minder moeite.
    Als mensen 
    energie kunnen besparen raken zo ook geïnteresseerd. Dingen die het leven makkelijker maken. 
  • Scroll-stopper #04: Gezondheid verbeteren.
  • Scroll-stopper #05: Looks, overkomen verbeteren.
    “Hoe kom ik over op mensen?”, “Wat denken mensen van mij?”, dat zijn vragen waar veel mensen mee bezig zijn dus als je ze daarop kunt triggeren dan stoppen ze met scrollen.
  • Scroll-stopper #06: Pijn verminderen.
    De punten staan niet op volgorde maar als je natuurlijk iemands meest belangrijke pijn kunt oplossen en je kunt dat in één zin duidelijk maken, dan ben je er natuurlijk.
  • Scroll-stopper #07: Angst.
    Angst werkt altijd supergoed, kijk maar naar het ‘nieuws’ dat is één en al angst waar op gedrukt wordt. Angst verkoopt en doet mensen stoppen met scrollen. Bijvoorbeeld de angst om
    pijn te vermijden of te voorkomen: “Als je nu niet stopt met roken dan krijg je een enge ziekte. Ik help je in 1 dag van het roken af…”. Of “Als je nu je kind niet helpt met oog-hand coördinatie dan kan hij later niet naar het HBO terwijl hij er wel het denkvermogen voor heeft.”.
  • Scroll-stopper #08: Plezier vergoten.
    De
    andere kant van pijn vermijden is natuurlijk het plezier vergroten. In essentie draait eigenlijk alles hierom: pijn verminderen of plezier vergroten.
  • Scroll-stopper #09: Geld verdienen of geld besparen.
    Zeker een Nederlander is daar goed op te triggeren. Je kunt dat op verschillende manieren aanvliegen, bijvoorbeeld door een aanbieding te doen of door te laten zien hoe iets geld bespaart.
  • Scroll-stopper #10: Urgentie of FOMO.
    Ofwel Fear Of Missing Out; als
    je nu niet handelt dan ben je te laat. 

Luister hier naar de podcast van deze week