Als ondernemer moet je bereid zijn een aantal dingen te doen waar je in eerste instantie niet aan denkt.

Dingen die je doen groeien, als mens en in je bedrijf

en die maken dat je meer klanten gaat aantrekken en meer omzet gaat maken. 

We hebben 9 niet te missen punten voor je verzameld.

“Wil je een succesvol bedrijf of een fijne hobby?” – Energy Sisters

In de aflevering van deze week:

  • Het valt ons vaak op dat mensen ondernemer willen zijn, ze willen bijvoorbeeld de vrijheid van een ondernemer ervaren, maar ze blijven zich nog steeds gedragen als een werknemer. Het ondernemerschap vraagt toch wel echt andere kwaliteiten van je en als je niet bereid bent om daar volledig voor te gaan dan kun je beter stoppen als ondernemer en voor een baas gaan, of blijven, werken. En dit bedoelen we niet hard of lullig maar we willen hiermee juist je ogen openen zodat je een keuze kunt maken die jou écht gelukkig maakt.
  • Punt #01 – Jezelf leren kennen en willen veranderen.
    Als jij niet weet wie je bent (tot in je botten) dan is het heel moeilijk om je authentieke zelf te zijn en dus te laten zien. Er zijn zoveel mensen die doen wat jij doet dus mensen kopen bij jou om wie jij bent, om waar je voor staat. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst zelf weten wat dat dan is…
    Het is belangrijk dat je je k
    waliteiten en je valkuilen kent en hoe meer je groeit hoe belangrijker dat wordt. Hoe meer je WILT groeien, hoe belangrijker dit is. Want je kwaliteiten gaan je daar brengen en je valkuilen zullen je tegenhouden. Dus ga zoeken naar jouw onderontwikkelde kwaliteiten (doe je een training bij ons dan haal je dat natuurlijk uit je energieprofiel) en ga die aanpakken. Duik ook in je valkuilen en ga die opruimen of uitbesteden. En onthoud dat dit een ongoing proces is; het is nooit klaar lieve ondernemer…
  • Punt #02 – Hobbels willen nemen.
    Je hebt een missie, je wilt iets bereiken, dus als je dan hobbels tegenkomt, dingen die even moeilijk gaan (zoals techniek of sales funnels), dan stap je over je tegenzin heen en zorg je dat je die hobbel bestormt en er overheen komt. Dat is ook ondernemen. Heb je die drive niet (of nog niet gevonden) dan kun je je afvragen of het niet beter is om de missie van iets of ieman anders te gaan werken. 
  • Punt #03 – Niet leuk gevonden worden.
    Als je daar niet tegen kunt dan kun je ook beter stoppen. Want als je je energie steekt in het irriteren daaraan, of het onzeker zijn, dan houdt dat je tegen in je business. Als je constant leuk gevonden wilt worden dan heb je een needy energie en dat is heel onaantrekkelijk. Dan ga je niet doen zoals je echt bent. Pas als je echt jezelf gaat zijn dan word je magnetisch.
  • Punt #04 – Durven kiezen.
    A
    ls jij niet kiest, dan kiezen mensen ook niet voor jou. En dan hebben we het over een doelgroep kiezen en een niche maar ook over het durven kiezen voor een aanbod, voor een pakket. Met een pakket kun je zoveel meer doen voor je klant, je kunt hem/haar veel beter van A naar B helpen en daardoor kun je dus veel beter je belofte neerzetten in je marketing (de belofte is 1 van de 8 punten waar een onweerstaanbaar aanbod aan moet voldoen).
  • Punt #05 – Fouten maken.
    Om beter ergens in te worden moet je oefenen en je kunt niet oefenen als je niet begint en en als je niet bereid bent fouten te maken. Je zult ook kritiek moeten kunnen incasseren en kunnen verwerken want mensen gaan altijd iets vinden van wat jij doet of van wat jij niet doet. Neem bijvoorbeeld het hanteren van bezwaren. Je kunt bezwaren zien als kritiek maar je kunt het ook zien als een ‘nog niet’ met de mogelijkheid voor jou om nog helderder te maken hoe jij jouw klant echt goed kunt helpen.
  • Punt #06 – Sales leuk vinden.
    Of je het nou leuk vindt of niet; het hoort erbij. Zonder sales is jouw bedrijf een hobby! Dus als ondernemer moet je een goede sales mindset hebben en die moet je steeds verbeteren want als je dat niet doet ga je er niet goed of nog beter in worden. Dan krijg je ook de neiging om het hele sales gebeuren te vermijden en dan ga je dus niets verdienen.Dan ga je allerlei excuses verzinnen rondom waarom sales niet goed is (“oh ik heb zooooo’n hekel aan die salesmensen”) en je wordt er steeds on-natuurlijker in (dus slechter)  want je energie is dan laag en dat voelen jouw