Mail is nog steeds online marketing tool nr.1!

Als je met je bedrijf wilt groeien dan is het een gemiste kans als je hier geen gebruik van maakt.

In de aflevering hebben we een aantal ideeën en een stappenplan voor je zodat jij het beste uit je emails gaat halen.

“Ga niet zitten wachten totdat mogelijkheden zich aandienen, sta op en creëer ze zelf.” – Energy Sisters

In de aflevering van deze week:

  • We hebben het vaak over energie; over energiefrequenties en over energiemanagement, maar goede concrete business strategieën zijn net zo belangrijk. Wel in die volgorde, dus van binnen naar buiten, maar sla die ‘naar buiten’ stap niet over. 
  • Misschien wel de belangrijkste strategie in business, als je wilt groeien, is email marketing. Je vindt het misschien ouderwets maar het is nog steeds het nr. 1 online marketing instrument. Waarom? Jouw email lijst heb jij volledig onder controle maar social media absoluut niet. 
  • In een goede email strategie is het belangrijk dat je consequent een mail stuurt. Het is absoluut niet slim (en ook niet respectvol) als je mensen na aanmelding één of twee mailtjes krijgen, daarna maanden niets van je horen om vervolgens ineens tien dagen achter elkaar een ‘koop dit’ email te krijgen. Zorg er dus voor dat je die verbinding met je mensen houdt door ze minimaal één keer per week te mailen. 
  • Lijkt je dat veel werk? Dat hoeft niet zo te zijn hoor! Je mail hoeft niet een compleet werkstuk te zijn. Het kan vaak zoveel makkelijker dan je denkt.
  • Hier zijn een paar ideeën:
    • Voor u gevonden in de media.
      Dus vermelding van artikelen die jij hebt gevonden op andere kanalen die betrekking hebben op jouw vakgebied. Bijvoorbeeld als je een afslank coach bent dan kun je een onderzoek over komkommer en vocht afdrijving plaatsen, of recepten die je hebt gezien, of een artikel over de kracht van kurkuma op nu.nl etc. Natuurlijk doe je nooit alsof jij dat artikel hebt geschreven en plaats je altijd een bronvermelding en een link naar het originele artikel erbij.
    • Als je een wekelijkse podcast, blog of video hebt dan kun je daarover een mail schrijven.
    • Je kunt schrijven over iets wat je hebt meegemaakt die week, met een haakje naar een thema uit jouw business.
    • Je kunt inhaken op een nieuws item, liefst weer met een haakje naar jouw business.
    • Inhaakdagen.
    • Word lid van de BMB Content Community! Daarin krijg je iedere week een compleet uitgewerkte opzet voor een email zodat je daar nooit meer over na hoeft te denken.
    • Verzamel al je ideeën en inspiratie in Trello of in Drive.
    • Ga in op vragen die mensen vaak stellen.
    • Ga in op wat mensen vaak niet goed doen. Stel je geeft yoga / qi gong; wat doen mensen dan vaak niet goed als ze een bepaalde oefening doen (al helemaal als ze die zonder begeleiding doen)? Vertel daar over en vertel ook hoe het wel moet. Of ga in op een gedachte of aannamen die mensen over yoga hebben en vertel waarom dit niet klopt.
  • Een belangrijke technische tip is dit: de meeste mensen lezen jouw mail op hun telefoon. Plaats dus niet te veel foto’s in je mail want dat kost veel tijd om te laden en veel mensen hebben dat uit staan. Hierdoor krijgen ze een groot wit vlak te zien en haken ze af. Het beste is een platte tekst in een eenvoudig lettertype op een witte achtergrond.  Zonder header dus. Het is heel saai, we know, maar mensen moeten binnen een seconde kunnen lezen waar het over gaat, anders haken ze af.
    Zorg er wel voor dat het leesbaar is dus overzichtelijk met koppen en witruimtes en benadruk sommige woorden in bold en/of italic.
  • Een tip delen werkt ook altijd goed dus we delen een stappenplan om je mail op te bouwen rondom een tip op jouw vakgebied:
  • Stap #01 – Wat
    Dit is meer een voorbereiding voor jezelf, dit zet je niet in de mail. Wat wil je dat ze gaan doen, leren of gaan ervaren?
    bijvoorbeeld, je wilt bereiken dat mensen minder zout eten na het lezen van jouw mail.
  • Stap #02 – Waarom
    Bepaal je bulletpoints die uitleggen waarom zout zo slecht is (naar jouw