Veel ondernemers denken dat het geen nut heeft om hun producten of diensten aan te bieden, of iets te lanceren, in de zomerperiode omdat dat de beruchte komkommertijd is. 

Maar is dat wel zo…?

Wij laten je zien hoe je ook in deze rustige tijd kunt groeien. 

Ieder moment is het perfecte moment voor iemand…” – Energy Sisters

In de aflevering van deze week:

  • Het is komkommertijd zegt social media. Maar wat is komkommertijd? Het is een tijd dat het slap is in je business.
  • Waar is dat vandaan gekomen? Dat is niet helemaal duidelijk. Je kunt nu wel veel komkommers eten, maar dat is wel met meer groenten dus waarom heet het dan geen witlof-tijd of veldsla-tijd. Het schijnt uit oud Engels te komen; kleermakers hadden in de zomer minder business omdat de adel verhuisde naar het zomerhuisje op het platteland en daardoor moesten ze dus meer komkommers gaan eten omdat ze het vlees niet konden betalen.
  • Maar is het anno 2021 wel een slappe tijd in de zomer voor B&M ondernemers? Mensen gaan steeds meer gespreid op vakantie en al zijn ze op vakantie dan zijn toch vaak dagelijks met hun telefoon bezig, om dingen op te zoeken en te boeken.
  • Tips om van komkommertijd toch een succesvolle tijd te maken.
  • Tip #01 – Maak gebruik van het feit dat er minder mensen actief of zichtbaar zijn.
    Nu heb je juist de kans om dubbel zo zichtbaar te zijn. Er worden minder berichten geplaatst op social media én journalisten zijn in deze tijd meer op zoek naar nieuwtjes, stuur dus bijvoorbeeld iets naar je lokale krantje.
  • Tip #02 – Werk AAN je bedrijf
    Sowieso is het midden van het jaar een mooi evaluatie moment. Wat waren je doelen in januari 2021? Waar sta je nu? Wat heb je wel gehaald en wat niet? En wat ga je daaraan doen? Wie moet jij zijn om die doelen te halen? Heb je alles op orde om je doelen te halen? Dat soort vragen 😉
    Grondige kennis over jezelf (kan je mooi doen in die komkommertijd) is natuurlijk enorm belangrijk als je je doelen wilt halen. En ook het helder hebben van je missie. Een gebrek daaraan is misschien wel de reden waarom je nog niet op de helft bent van je doelen die je jezelf aan het begin van dit jaar hebt gesteld. En wat dacht je van het helder hebben van en verbinding maken met je Ideale Klant? Kan je allemaal doen in komkommertijdAls je deze drie facetten nog niet op orde hebt dan is dat je eerste werk. Heb je dit wel op orde ga dan de planning van Q3 en Q4 uitwerken.
  • Verder kun je ook content gaan batchen (voor social media, blogs, video, mails en podcasts). Je kunt je aanbod of je funnels gaan optimaliseren (in plaats van steeds te veranderen). Je kunt een leuk zomeraanbod doen of korte challenge. Of je kunt je kennis gaan vergroten (deze keer eens niet op vakgebied maar op zichtbaarheid – marketing etc.).
  • Zorg er in ieder geval voor dat je met je bedrijf bereikbaar blijft, er is niks zo irritant als mensen die willen maar die achter het net vissen.3.
  • Tip #03 – Werk aan JEZELF
    Neem extra rust, ga meer ontspannen en/of meer mediteren. Als je net zo bent als wij dan is de valkuil van rust dat je veel nieuwe (en natuurlijk briljante) ideeën krijgt maar trap er niet in! Werk eerst je primaire focusdoelen uit totdat ze draaien, daarna ga je ze tweaken en verbeteren en pas daarna mag je er iets anders of iets erbij nemen.
    Gun jezelf ook de mindset om te genieten van de rust.
  • Zomer is een Vuur-energietijd. Het grappige is dat komkommer een koelende energie heeft; dat is dus fijn in deze yange tijd. Andere verkoelende voedingsmiddelen zijn munt, citroen, watermeloen en groene kruiden. Pas in deze tijd op met rode specerijen, pepers, knoflook enz. deze geven meer hitte en dat kan slaapklachten geven maar ook vermoeidheid, onrust, huidklachten en ontstekingen. De grootste yang leveranciers zijn koffie, roken en alcohol en in mindere mate ook rood vlees, en yange bereidingswijzen zoals grillen en BBQ’en.
  • Goed voor iedereen om rekening mee te houden maar knoop deze tips zeker in je oren als je vrouw bent (vrouwen zijn yinne wezens) en als je boven de 45 jaar bent (je gaat naar mate je ouder wordt steeds minder yin aanmaken).

Luister hier naar de podcast van deze week