Wat is duur?

Wat vind jij duur? Wat vinden jouw klanten duur? 

Ben je verbaasd als we je zeggen dat dat een directe correlatie met elkaar heeft?

Luister naar deze aflevering en ontdek hoe ‘duur’ niet meer voor gaat komen in jouw vocabulaire.

“‘Duur’ is een subjectieve ervaring, dus vanuit persoonlijk oogpunt beoordeeld.” – Energy Sisters

In de aflevering van deze week:

  • Veel BMB ondernemers zijn bang om als ‘te duur’ gezien te worden. Maar wat is duur? Het woordenboek zegt: Duur is de subjectieve ervaring dat iets veel geld kost.
  • Duur zegt dus niets over hoeveel geld iets kost. Het is dus subjectief en dus van persoonlijk oogpunt beoordeeld of gezien.  Neem nou bijvoorbeeld de huizenmarkt. Een huis wat jaren geleden een WOZ waarde had van 2 ton, heeft nu de waarde 3 ton. Als je dat huis in Amsterdam koopt dan betaal je misschien wel 4 ton maar koop je het in Oude Pekela dan kun je het al kopen voor 175.000 euro waarschijnlijk. Een zelfde soort huis… 
  • Dus wat is duur? Is een 4 maanden pakket met meditaties, voedingsadvies en anti-stress coaching voor 2000 euro, is dat duur? Karin heeft altijd hoofdpijn, van die zware steken in haar hoofd, dit heeft ze vaak 2-3 x per week en tijdens haar menstruatie al helemaal. Ze moet dan ook vaak thuis blijven van haar werk en de paracetamol is niet aan te slepen. Karin heeft dit programma gevolgd: een 4 maanden pakket met meditaties, voedingsadvies en anti-stress coaching voor 2000 euro. Ze is dit gaan leren en gaan toepassen en nu – een half jaar later – heeft ze bijna geen hoofdpijn meer, soms een keertje maar als ze gaat rusten dan zakt het weer.  Als we Karin nou vragen: is dat duur? Wat denk je dan dat ze antwoordt…?
  • Dus wat is duur? Duur = een subjectieve ervaring dus vanuit persoonlijk oogpunt beoordeeld. En dat persoonlijke oogpunt, dat begint al bij jou… Hoe denk jij er zelf over? Wat vind jij duur? Dat wat jij denkt, dat straal je uit en dat trek je weer aan; dat is de Wet van de Aantrekkingskracht. Als jij dat denkt, vind je het dan gek dat je klanten dat ook vinden? Dus werk aan de winkel! Wat is jouw mindset?
  • Daarna gaat het natuurlijk om diegenen die jij helpt. Wie is jouw ideale klant? Is dat iemand die bij de Lidl boodschappen doet of bij de bijenkorf? En het is JOUW ideale klant dus met welke klant wil jij werken? Iemand die overal per definitie het goedkoopste in wil, en dat kan, dat mag, of iemand die iets over heeft voor een bepaalde waarde.
    • nooit meer hoofdpijn > wat is dat waard?
    • goed slapen > wat is dat waard?
    • weer soepel lopen > wat is dat waard?
    • weer in je favoriete spijkerbroek > wat is dat waard?
    • Want  daar gaat het uiteindelijk om; wat levert het jouw klant op:
  • Dus wat is duur? Het begint bij jouzelf; wat is jouw mindset over waarde? Daarna gaat het over jouw Ideale Klant en pas daarna is het belangrijk wat anderen ervan zeggen. “Je bent te duur” dat krijg je vast wel eens te horen. Of er nou collega’s zijn in jouw veld die duurder zijn (want die zullen er altijd zijn) of die goedkoper zijn (want die zullen er ook altijd zijn) je krijgt het altijd te horen. Dus het is belangrijk je af te vragen: wie zegt dit tegen jou? Je moeder? Een vriendin? Een collega? Een oude klant? Van geen van allen moet je je iets aantrekken!
  • Je ideale klant? Ja, die kan er iets van zeggen.  Maar als die zegt ‘het is te duur ‘ dan zit daar nog iets achter, dit is nooit het kern-bezwaar. Het kern bezwaar zit hem altijd in 1 van deze 2 dingen (of een combi):
    1. Ze hebben geen vertrouwen in jou. En dus moet je beter je Know-Like-Trust pad opbouwen.
    2. Ze hebben geen vertrouwen in zichzelf
    • ik weet niet of ik dit wel kan…
    • ik weet niet of ik dit wel vol kan houden…
    • ik weet niet of dit wel geschikt is voor mij…

    Daarom moet je dus goed nadenken in je content hoe je je met je mensen verbindt en welke informatie je ze al geeft en dat zijn dus niet nog meer tips en nog meer oefeningen.