Hoeveel vind jij jezelf waard?
Hoeveel vind jij jouw aanbod waard?

Die twee hebben alles met elkaar te maken!

Sta jij voor jouw waarden en straal je dit ook uit zodat je meer mensen kunt helpen?

Wij gaan je hiermee helpen in deze aflevering van de podcast.

“Voordat je het kunt bereiken moet je geloven dat je het waard bent.” – Energy Sisters

In de aflevering van deze week:

  • We zien heel vaak ondernemers die het zo normaal vinden wat ze doen, dat ze helemaal niet beseffen hoe waardevol het is wat ze doen en wat ze zeggen. En dat is jammer want zo houden zichzelf klein. Ze beperken zichzelf én hun ideale klant wordt niet effectief geholpen. Ik zeg bewust ‘ideale klant’ want jouw boodschap hoeft niet aan te sluiten bij iedereen die niet jouw ideale klant is, of de persoon waar jij heel graag mee werkt. 
  • Vakmensen zitten vaak zo in hun vakmanschap dat ze hun waarde niet meer correct inzien. Ze zijn zelf op een bepaald punt in hun ontwikkeling (na jaren van opleiding en ervaring) en vergeten vaak dat hun klanten nog op een heel ander punt zitten. Een punt waar zij vroeger ook zijn geweest maar waar ze nu al heel ver vandaan zijn. Het is dus belangrijk om je te verplaatsen in je ideale klant.
  • Is het je wel eens opgevallen dat wanneer je Ideale Klant afkort je dan IK krijgt? Dat is zo treffend want jouw ideale klant lijkt vaak op jou, maar dan wel de versie van een tijd geleden toen jij nog op dat punt stond waar je klant nu is. Dus ga daar weer eens staan, voel hoe het daar was en besef eens wat het verschil is. Dat is wat jij te bieden hebt. Dat is wat jij jouw klant kunt leren of waar je je klant naar toe kunt brengen. Daar zit jouw waarde in!
  • Waar hang jij je waarde aan vast? Aan het aantal uren dat je werkt? Dat is niet jouw waarde. Dat maakt jouw klant namelijk helemaal niets uit. Jouw klant koopt helemaal geen aantal sessies of behandelingen bij jou. Jouw klant koopt de oplossing voor zijn/haar probleem bij jou! Dat is jouw waarde. Dat vindt jouw klant belangrijk. Daar heeft jouw klant geld voor over.
  • Als je jouw waarde aan je uren vasthangt dan loop je ook meteen in de valkuil: meer werken = meer waarde. En andersom ook. Als jij het jezelf nog niet waard vindt om een bepaald bedrag te vragen voor jouw aanbod, dan ga je denken; ik moet meer uren bieden, of ik moet harder werken in die uren.
  • Waarde zit nooit in tijd. Zo kan iemand bijvoorbeeld een tip krijgen die zijn level totaal verandert en dus van onschatbare waarde is geweest, terwijl die tip in nog geen vijf minuten gegeven is. Tijd is dus nooit een graadmeter voor jouw waarde.
  • Een andere waarde-val is kennis. Misschien heb jij daar ook wel last van: ‘ik moet eerst nog die-en-die opleiding doen voordat ik …’ of ‘ik moet eerst nog die diploma aan de muur hangen voordat ik …’. Maar waar houdt het op? Er zijn genoeg mensen met veel diploma’s die een belabberde waarde leveren en genoeg mensen zonder diploma die van onschatbare waarde zijn.
  • Dus wat is jouw waarde? Wat beteken jij voor jouw mensen? Hoe blij zijn jouw mensen met jou? Ga daar eens bewust naar vragen. Ga die bewijzen eens verzamelen en bijhouden, dan ga je veel bewuster beseffen wat ze nooit gehad hadden zonder jouw input.
  • Tip: als je je even klein voelt, ga dan je testimonials doorlezen. En ben je daar nog niet zo mee bezig, luister dan even naar aflevering 3 van deze podcast want daarin geven we je een complete mini training over testimonials, compleet met invulbladen en een heel opbergsysteem.
  • Ook als het gaat om bijvoorbeeld social media posten dan denken we vaak al veel te ingewikkeld (te ver vooruit). We vinden dan dat we alleen iets van betekenis, van waarde, kunnen plaatsen en maken het dan vaak heel groot en ingewikkeld. Dat doen we omdat we denken vanuit onszelf en niet vanuit die klant en vanuit waar dat die klant staat in zijn/haar ontwikkeling. Maar je overspoelt je klant hier alleen maar mee en overspoelen geeft onzekerheid en dat is nu juist het tegenovergestelde van de gewenste Know-Like-Trust factor die je wilt bereiken.
  • Het is een hele uitdaging om vanuit je klant te denken maar het is wel nodig. Als het jouw missie is om jouw mensen te helpen dan draait het daarna niet meer om jou maar om hen. Dan is het jouw taak om een goede verbinding te creëren tussen jullie. Anders snappen ze je niet en raak je ze kwijt.
  • Dus ga daar eens over nadenken. Wat is de waarde van jou voor jouw klanten? En schrijf eens 10 dingen op die je hebt bereikt bij je mensen. Denk aan hoe je ze geholpen hebt van een pijnpunt naar een oplossing. En geef jezelf daar de credits voor!
  • Als je in je waarde gaat staan, als je dit echt gaat voelen, dan ga je dit uitstralen en dan trek je ook de mensen aan die dat nodig hebben. Ga je niet in je waarde staan, houd je je klein, dan word je minder zichtbaar en dan zul je jouw mensen ook niet aantrekken. Dus de keuze is aan jou: wat wil je? Hoeveel mensen wil je helpen?

Luister hier naar de podcast van deze week

Ja! Ik wil ook lid worden!